بررسی گزاره انشا در ده جزء میانی قرآن کریم
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده سپیده اخوان ماسوله
- استاد راهنما سیدمحمد میرحسینی عبدالعلی آل بویه لنگرودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
انشا یکی از زیرشاخه های علم معانی است که شامل، تمنی ، استفهام،امر ، نهی و ندا می گردد.خداوند در قرآن کریم بعنوان کتاب هدایتگر انسان ها ومعجزه جاوید با بکارگیری اقسام انشا از حسرت و آرزوی مردم بخصوص گناهکاران(تمنی)، از باید ها و نباید های احکام شرعی وقوانین مرتبط بازندگی دینی، اجتماعی و اقتصادی انسان(امرو نهی)،تقریر ، توبیخ وتنبیهشان با اسلوب استتفهام و ندا سخن می گوید.انواع انشا از روش های تعلیمی قرآن به شمار می آیند که درتمامی آیات از جزء اول تا جزء سی أم صدق می کند.دراین رسله سعی شده تا با مراجعه به کتب بلاغی و تفسیری برجسته عربی و فارسی ، گزاره انشا در ده جزء میانی قرآن کریم مورد بررسی قرار گیرد و در پایان یک نتیجه ی دقیق آماری از کاربرد آن ها و معانی حقیقی و مجازیشان ارائه گردد.از آنجا که انشای طلبی بیشترین معانی و مباحث را به خود اختصاص داده است در نتیجه گیری به آمار دهی ار این قسم از انشا پرداخته می شود.
منابع مشابه
زیبایی شناسی اسلوب حکیم در قرآن (بررسی موردی ده جزء میانی قرآن)
اسلوب حکیم یکی از عناصر زیباشناختی در متون است که گوینده بنابر اقتضاهای بافتی وموقعیتی، روش خردمندانه و حکیمانهای برای بیان غرض خود در پیش میگیرد. این عنصر اگرچه گاه در بدیع و گاه در استفهام مطرح میشود اما به دید غالب در علم معانی و موارد خروج کلام از اقتضای ظاهر است که به کارگیری آن بر بلاغت کلام میافزاید و بلیغ بودن قائل آن را ثابت میکند. به کارگیری این شیوهی هنری در زبان قرآن که متصف ب...
متن کاملزیبایی شناسی اسلوب حکیم در قرآن (بررسی موردی ده جزء میانی قرآن)
اسلوب حکیم یکی از عناصر زیباشناختی در متون است که گوینده بنابر اقتضاهای بافتی وموقعیتی، روش خردمندانه و حکیمانهای برای بیان غرض خود در پیش میگیرد. این عنصر اگرچه گاه در بدیع و گاه در استفهام مطرح میشود اما به دید غالب در علم معانی و موارد خروج کلام از اقتضای ظاهر است که به کارگیری آن بر بلاغت کلام میافزاید و بلیغ بودن قائل آن را ثابت میکند. به کارگیری این شیوهی هنری در زبان قرآن که متصف ب...
متن کاملبررسی زیبایی آوردن کلام بر خلاف اقتضای ظاهر در قرآن کریم(ده جزء میانی)
چکیده آوردن کلام برخلاف اقتضای ظاهر یکی از دل انگیز ترین وهنرمندانه ترین مباحث علم معانی است که تحت عنوان مقوله هایی چون التفات(ضمایر، التفات در عدد، آوردن اسم ظاهر به جای ضمیر،آوردن ضمیر به جای اسم ظاهر،سخن گفتن از آینده با واژه گذشته وبالعکس) اسلوب حکیم و قلب مورد بررسی قرار می گیرد. اثبات بلاغت زیبایی قرآن کریم بر اساس آوردن کلام بر خلاف اقتضای ظاهر به عنوان یکی از مهمترین وجوه اعجازی قرآن ...
ساختهای همپایه در جزء سیام قرآن کریم
دوفصلنامهی پژوهشهای قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال دوم، شمارهی اول، پیاپی سوم، بهار و تابستان 1394 هـ. ش/2015م صفحات 65- 91 ساختهای همپایه در جزء سیام قرآن کریم مرتضی قائمی[1] فائزه صاعدانور[2] چکیده برای انتقال پیامهای آسمانی، امکانات زبانی به زیباترین شکل ممکن در قرآن کریم به کار رفته است. یکی از ویژگیهای سبکی جزء سیام قرآن کریم، استفاده گسترده از ساختهای همپایه است. همپای...
متن کاملآشناییزدایی در جزء سیام قرآن کریم
آشناییزدایی از دستاوردهای مکتب فرمالیسم روس میباشد که بر بیگانه نمودن نُرم عادی زبان دلالت دارد. این اصل بعنوان شگردی برای زیباییآفرینی بهشمار میرود و هدف از آن، تشخّص و برجستهسازی هر اثر هنری است. این نوشتار تلاش میکند تا زبان قرآن کریم را به عنوان برترین اثر ادبی و هنری، از منظر آشناییزدایی بررسی نموده و میزان بهرهمندی قرآن کریم را از امکانات زبانی و شگردهای زیباییآفرینی نمایان سازد....
متن کاملتحلیل ساختاری قسم در قرآن کریم (بررسی بیست جزء قرآن کریم)
دوفصلنامهی پژوهشهای قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال اول، شمارهی دوم، پاییز و زمستان 1393 هـ. ش/2014م صفحات 103- 131 تحلیل ساختاری قسم در قرآن کریم (بررسی بیست جزء قرآن کریم) سیدمحمد میرحسینی[1] نرگس انصاری[2] لیلا قلندری[3] چکیده قسم از نظر شکلی یکی از ادوات تأکید در کلام به شمار میآید که در ارتباط تنگاتنگ با معنا و مخاطبین قرار دارد. چگونگی به کار رفتن این عنصر زبانی با تمام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023